Masser af bevægelse og aktivitet i fagtimerne

Med skolereformen er der kommet fokus på at integrere bevægelse i alle elevers skoledag. Årets materiale om Tanzania rummer en lang række sjove forslag med instruktion. Både meget kreative aktiviteter, bevægelse der får pulsen i vejret og praktiske aktiviteter indbygget i opgaverne til Dansk og N/T.

U-landskalenderens materiale om Tanzania rummer også en række forslag til at udbygge din undervisning med aktivitet, bevægelse og kreativitet.

For det første rummer de fleste af fagopgaverne praktiske aktiviteter, hvor eleverne skal skaffe sig ny viden for at bruge det på at skabe et produkt – f.eks. digitale fotohistorier og samtalekort eller udføre praktiske forsøg.

Men for det andet rummer materialet en hel række af lege, kreative
aktiviteter og småøvelser, der er koblet til det faglige indhold i de tre undervisningsforløb. Alle disse aktiviteter er beskrevet med god instruktion i opgavearkene i Opgavebanken. Her kan du se eksempler:

4 sjove lege fra Tanzania: Vi har indsamlet nogle enkle lege, der er populære blandt børnene i Tanzania, som du får instruktion til. Se Opgaveark 08.

Opskrifter: Lav enkle og typiske retter fra Tanzania – eller bag lækre kokostoppe. Se Opgaveark 13 og 15.

Dans med Mille Gori: Mille, som de fleste unger kender fra Ramasjang, instruerer sammen med børn fra Tanzania i, hvordan I får lidt gang i futterne med tre sjove danse. Der er instruktionsvideoer i Filmbanken og du kan læse mere i Opgaveark 20.

Syng afro med Mzungu Kichaa: Årets sang er skrevet til U-landskalenderen af dansk-tanzaniske Espen Sørensen, der er kendt i Tanzania som popmusikeren Mzungu Kichaa. Se Opgaveark 04 i Opgavebanken og se musikvideo i Filmbanken.

Læseteater: Forslag til dramatisering af årets sjove læselet-fabler, der også kan kombineres med, at eleverne skal spille rollerne og bevæge sig. Se Opgaveark 09 i Opgavebanken.

Lav flotte tingatinga-malerier: Den dygtige tingatinga-maler fra Dar es Salaam, Rubuni Rashid Said, instruerer i to viedoer i, hvordan man laver de flotte og farvestærke malerier, der er så typiske for Tanzania. Han har også lavet skabeloner, børnene kan male videre på. Se hvordan i Opgave 10 i Opgavebanken. Filmene ligger i Filmbanken.

Lav masaismykker og hånddukker: Du får også instruktion på sjove, kreative aktiviteter, hvor eleverne kan hygge sig lidt med at lave flotte ”masaismykker” med masaiernes egne farvesymbolik – men udført af materialer fra køkkenskuffen. Og traditionelle hånddukker fra Zanzibar. Se Opgaveark 11 og 12 i Opgavebanken.

Løb for livet i fødekæde-stratego: Der ligger to spændende N/T-opgaver om fødekæder og fødenet – der munder ud i, at eleverne skal rangere en række dyr og planter for at fordele det rette styrkeforhold til et hæsblæsende fødekæde-stratego ude i gården, hvor det gælder om at æde – og undgå at blive ædt selv. Se Opgaveark 18 i Opgavebanken.