Forløb til natur/teknologi

I dette forløb er der fokus på sanserne, på naturressourcer og på fødekæder: Hvilke sanser skal man bruge for at identificere et krydderi – og hvordan? Hvad er et fødenet og hvem spiser hvem på den tanzaniske slette? Hvordan spreder kokospalmen sine frø? Og hvad kan man bruge en kokosnød til?

Eleverne kan også gå på opdagelse i Tanzanias rige dyre- og planteliv og selv lave flotte fotohistorier med billede, tekst og lyd.

Aktiviteterne til dette forløb er tilrettelagt efter IBSE-metoden (Inquiry Based Science Education), hvor eleverne undersøger naturfaglige fænomener gennem undren, hypotesedannelse og afprøvning.

Eksperimenter, formidling og spil

Forløbet tager udgangspunkt i Tanzanias spændende natur, både på savannen og ved kysten. Og undervejs er der rig mulighed for eleverne for at opleve det som del af det faglige arbejde – gennem f.eks. hjemmesidens billedserier og fakta, researchen i fotohistorie-værktøjets temaer og gennem DR-filmene, hvor Sebastian Klein rejser ud med U-landskalenderen og udforsker dyrelivet i Tanzania helt tæt på.

Mange af de krydderier, vi bruger – i sær i julemaden – vokser på øen Zanzibar. Der er både kardemomme, kanel, muskat og ikke mindst nelliker, der før i tiden var sin vægt værd i guld. Men hvordan ser krydderierne egentlig ud i sin oprindelige form og hvordan bruger vi sanserne til f.eks. at udpege bestemte krydderier? I opgavearkene finder du inspiration til en sanse-opgave og et krydderi-vendespil.

Et andet tema er kokosnødden som ressource. Fx kan man lave lækre kokosmakroner af kokosmel. Og så er der lagt op til bevægelse i det fri, når eleverne skal ud at spille et hæsblæsende fødekædestratego – efter at de selv har prioriteret styrkerne mellem naturens aktører og evt. også har arbejdet med at lave kort over fødenet i Danmark og Tanzania.

Endelig har du mulighed for at lade dine elever lave deres egne, digitale fotohistorier om Tanzanias natur og de mange dyrearter, der lever her.

Tilpasset Forenklede Fælles Mål

Ved at arbejde med materialet som beskrevet i dette forløb kommer I omkring færdigheds- og vidensmål inden for kompetenceområderne undersøgelse, perspektivering og kommunikation efter 2. og 4. klasse. Der arbejdes blandt andet med undersøgelse af sanser, ressource og færdigt produkt og dyre- og planteliv andre steder på Jorden.

I lærervejledningen og i PDF’en herunder finder du en oversigt over alle de kompetencer og målpar, materialet understøtter i Natur/teknologi. Og kan se, hvilke opgaver, der primært understøtter dem.

Oversigt over opgaver i forhold til FFM (pdf)

Nu også læringsmål og tegn på læring

 I hvert enkelt opgaveark finder du både overblok over, hvilke kompetencer og målpar, lige denne opgave understøtter – og så har vi i år suppleret med, at du også får inspiration til selv at formulere læringsmål og tegn på læring for din klasse for netop denne aktivitet.

Tips og vejledning

I den fulde beskrivelse af undervisningsforløbet er der henvisninger til de relevante opgaveark. Du finder beskrivelsen i lærervejledningsbogen. Har du ikke et fysisk eksemplar af den, kan du hente den i pdf-format i linket til nedenfor. Alle opgaver og materialer ligger her på hjemmesiden i Opgavebanken og Filmbanken.

Download lærervejledningen som pdf