Forløb til Dansk og evt. Billedkunst

Et forløb med masser af faglighed og spændende, sjove og lærerige aktiviteter:

Læs og arbejd med årets fortælling og lav flotte digitale fotohistorier om millionbyen Dar es Salaam, om dyrelivet i Ngorongoro-krateret, om fiskerne i Det Indiske Ocean og om masai-folket. I kan også opføre læseteater, male flotte tingatinga-malerier ud fra skabeloner, lave hånddukker og masai-smykker, synge, danse, lege, se film og lave mad fra Tanzania.

I centrum for aktiviteterne i klassen står en god, skønlitterær historie, "Amals hemmelighed" af Henrik Einspor. Og omkring den får du en række af varierede opgavetyper, der også kan inddrage arbejde med en kendt maletradition i Billedkunst.

Et børneliv, vi kan genkende

Elevbogen ”Amals hemmelighed” er afsættet for forløbet. Historien foregår i Dar es Salaam og handler om drengen Amal og hans lille familie, der som så mange andre tanzaniere i disse år opgiver livet på landet til fordel for en tilværelse med en usikker fremtid i de hurtigt voksende storbyer. Samtidig handler historien også om temaer, som danske børn genkender fra deres egen hverdag: At være ”den nye”, at skabe venskaber, at tage ansvar, at lyve, at have søskende - og gerne at ville gøre noget særligt for sin mor.

Gennem fortællingen får dine elever indsigt i børns levevilkår i en afrikansk millionby som Dar es Salaam, og den flotte elevbog er spækket med læselet-fabler og små fagtekster i form af ordforklaringer og fakta om Tanzania.

Mange gode opgaver og aktiviteter

Med til forløbet hører en lang række opgaveark med forslag til faglige og kreative aktiviteter. Forløbet er ”grydeklart”, men også nemt at skalere til den tid, du har til rådighed.

Du kan også sende dine elever på opdagelse i Tanzania ved at bruge aktiviteterne på hjemmesiden. Her kan dine elever blandt andet lave deres helt egne, fagligt strukturerede fotohistorier, quizze og meget andet.

Særligt fotohistorierne er der rigtig meget dansk-faglighed i, da eleverne her både skal navigere på en hjemmeside, udvælge, disponere, beskrive, reflektere og præsentere et digitalt produkt. 

Tilpasset Forenklede Fælles Mål

Når eleverne arbejder med aktiviteterne og opgavearkene i dette forløb, understøtter du en lang række færdigheds- og vidensmål i Dansk og Billedkunst efter både 2. og 4. klassetrin. I PDF’en her nedenfor kan du se et samlet overblik over, hvilke kompetencer og målpar, du får dækket i de enkelte fag – og med hvilke af opgaverne.

Oversigt over opgaver i forhold til FFM (pdf)

Læringsmål og tegn på læring

I hvert enkelt opgaveark finder du de videns- og færdigheds-målpar, som netop denne opgave understøtter. Men du får nu også inspiration til at formulere læringsmål og tegn på læring for din klasse. 

Tingatinga-malerens værksted

Som noget særligt er der lagt op til et spændende arbejde med Tanzanias berømte tingatinga-malestil. Vi har i to små videoer fået en af de dygtige tingatinga-malere i Dar es Salaam til at fortælle om, hvad tingatinga er og om hvordan han selv et maleri. Og så har han tegnet skabeloner til fem flotte tingatinga-malerier, som eleverne selv kan lave. Se opgaven her:

Se opgavearket i opgavebanken

Tips og vejledning

Inde i beskrivelsen af selve undervisningsforløbet er der henvisninger til de relevante opgaveark. Du finder beskrivelsen i lærervejledningsbogen. Har du ikke et fysisk eksemplar af den, kan du hente den i pdf-format i linket nedenfor. Alle opgaver og materialer ligger her på hjemmesiden i Opgavebanken og Filmbanken.

Download lærervejledningen som pdf