Materialet er righoldigt, men enkelt at bruge
Her får du et overblik over, hvad materialet består af: Elevbogen, lærervejledningen, app’en og hjemmesidens tre universer.
Du kan selv plukke frit i elementerne – men de er også struktureret i enkle forløb.
Der er masser for eleverne at opleve og lære.
Undervisningsmaterialet er tilrettelagt som tre fagforløb med varierede opgavetyper. De er gennemarbejdede, så de er lige klar til brug, men de er også nemme at skalere op og ned efter behov. Brug dem til et tema i et enkelt eller to fag – eller til en eller flere hele emneuger.
Gennemgående lægger opgaverne op til, at eleverne selv skal undersøge, observere, danne hypoteser og formidle stof på det niveau, de befinder sig på. Med eller uden IT. Der er lagt vægt på en høj faglighed og på at elevernes arbejde understøtter relevante kompetencer og målpar i Forenklede Fælles Mål.
Materialet rummer også mange kreative opgaver, aktiviteter, forsøg og fagligt relateret bevægelse – plus læsetræning på flere niveauer.
I centrum står Henrik Einspors spændende fortælling og fabler i elevbogen, men det er også fuldt muligt at bruge en del af opgaverne uden at læse den, f.eks. hvis man laver et forløb i Natur/teknologi alene. Men også mange af de øvrige fagopgaver handler om væsentlige, generelle temaer fra bogens univers og fra Tanzania – og de kan derfor godt bruges, selv om eleverne ikke har læst bogen. Men bogen skaber helhed, fordybelse og styrket identifikation for eleverne.
Nyheder i 2016
Vi har igen forbedret materialet ud fra lærernes ideer og erfaringer på en række punkter. Desuden er der i 2016 nogle helt nye muligheder:
- Læringsmål og tegn på læring: Som hjælp til din egen evaluering af klassens udbytte giver vi inspiration til, hvordan du kan formulere relevante læringsmål og tegn på læring for hver enkelt aktivitet i materialet. Du finder forslaget inde på hvert opgaveark.
- Nemmere overblik over kompetencer og målpar: På hvert opgaveark kan du nu også se, hvilke kompetence-områder og målpar, denne opgave særligt understøtter. Desuden har vi lavet et skema, der giver dig det samlede overblik over hele materialet: det viser alle de målpar, der understøttes for dit fag – og hvilke af opgaverne, der primært gør det. Se det i lærervejledningen.
- Syng afro med Mzungu Kichaa: Årets sang er blidt swingende afro med rødder i Dar es Salaam – af den dansk-tanzaniske Mzungu Kichaa, der også hedder Espen. Hør den, se den som musikvideo – og syng evt. selv med: teksten ligger i Opgavebanken, og I kan også se et video-interview, hvor han fortæller om sangen.
- Få hjælp til flotte tingatinga-malerier: Børnene kan selv male deres egne flotte malerier i den farverige tingatinga-stil. Kunstneren Rubuni giver sine egne bedste tips på video og har også lavet flotte skabeloner til børnene. Opgaven ligger i Opgavebanken.
- Dans med Mille Gori, som de fleste kender fra Ramasjang: Hun har været i Tanzania og har lavet 3 sjove dansevideoer med musik og instruktion.
- Interaktive video-interviews kan bringe dine elever tæt på fire tanzaniske børn med ret forskellige livsvilkår. De ligger under menupunktet ”Karibu Dar” og er centrum for det tværfaglige forløb for Dansk og Natur/teknologi.
- Mange nye fagopgaver til både Dansk og Natur/teknologi med refleksion, research, forsøg og elevproduktion.
- Sebastian Klein og Sofus fra DR: I år har DR både sendt Sebastian Klein afsted på Opdagelse for Ultra i seks udsendelser om Tanzanias dyr og natur. Og sendt Sofus afsted for at besøge fire tanzaniske børn og følge deres gøremål i en almindelig hverdag. Desuden er der en god reportage fra UltraNyt Special.
Elevbogen: fortælling og virkelighed
Årets fortælling er skrevet af Henrik Einspor: Amal er sammen med sin mor og lillesøster lige flyttet til Chanika, en bydel i udkanten af kæmpebyen Dar Es Salaam. Alt er anderledes end den landsby, de kom fra. Fladt og kedeligt, synes Amal. I deres gamle hus kunne de se Kilimanjaro fra vinduet. Her kender Amal ikke et øje, og familien savner deres bjerg. Men så får han en idé. Hvis de ikke kan komme til bjerget, må bjerget komme til dem. En historie om at være ny, om venskab,om bedrag – og om mere end én hemmelighed.
Bogen rummer også tre sjove læselet-fabler fra Tanzania og meget faktastof i form af billedtekster, bokse og temasider, som kan bruges i arbejdet med opgaver. Bogen er illustreret med smukke fotos af Jeppe Gudmundsen-Holmgreen og fabulerende tegninger af Dorte Bengtson.
Bogen er på 64 sider i stort format. Teksterne har varierende længde og lix, og her på hjemmesiden kan svage læsere få læsestøtte til fortællingen og fablerne med onlinebøger. Der ser de teksten og kan få den oplæst side for side. I kan også høre den som lydbog med Sebastian Klein.
Lærervejledningen: godt værktøj der rummer det hele
Den ruster læreren til at tilrettelægge et spændende undervisningsforløb. Køber du et klassesæt, får du den som trykt bog i stort format på 44 sider, men den kan også læses som PDF her på hjemmesiden. Den rummer bl.a.:
- Stor fakta-sektion med introduktion til kulturen, historien, naturen, dyrene og hverdagslivet i Tanzania. Sektionens mange fotos ligger også klar til dig i Billedbanken, så du kan vise dem på Smartboard eller projektor, mens du fortæller.
- Konkrete forslag til de tre undervisningsforløb – og vejledning til, hvordan du kan bruge opgaverne, de kreative aktiviteter og materialets forskellige dele.
- Nem trin-for-trin vejledning til fotohistorie-værktøjet.
Hjemmeside og iPad-app: Læring, sjov og materialer
Elev-univers og iPad-app – med fotohistorier:
Elev-universet her på hjemmesiden (inde under "Skole") og iPad-app'en rummer det samme og fungerer helt ens. Herinde bliver eleverne sendt på en faglig opdagelse i Tanzania, der er struktureret i ni opgaveemner til Dansk, Natur/teknologi og tværfagligt. De oplever bl.a. hovedstaden Dar es Salaam, det eksotiske Zanzibar, fiskere og masaier, savannens vilde dyr, skolen og andre sider af hverdagslivet for børn.
De bearbejder deres nye viden ved at skabe deres egne fotohistorier ud fra opgaverne – med billeder, tekst og lyd. Det foregår i et komplet og nemt værktøj, hvor alt elevernes arbejde gemmes automatisk med UNI-Login.
Lærer-universet – med materialer:
Rummer en række materialer til lærerne.
- Opgavebank med opgaver og aktiviteter på PDF, der er lige til at printe.
- Filmbank med alle materialets film samlet, også dem fra DR.
- Billedbank med fotos fra lærervejledningen, elevbogen og hjemmesidens billedserier. De er samlet i tematiske pakker, der er lige til at vise eller downloade.
- Baggrund og vejledning.
Børne-universet – med spændende baggrund:
Denne sektion er åben for alle børn, men indholdet er tilrettelagt, så eleverne kan bruge det til ekstra research eller til underholdning.
- På siden ”Opdag Tanzania” høster eleverne på en sjov måde indtryk om landet på egen hånd – gennem film, billedserier med tekster. quizzer, infografikker og små faktabøger.
- På siden ”Karibu Dar” kommer eleverne tæt på fire tanzaniske børn (se ovenfor).
- På siden ”Ultra” kan deselv finde alle seks DR-film fra Tanzania med Sebastian Klein plus UltraNyt Specials reportage.
- På siden ”Ramasjang” finder de alle film med Sofus på rejse i Tanzania.
Film fra DR, Danida og SOS Børnebyerne:
Ud over filmene fra DR rummer materialet en hel række små film, der er skabt specielt til materialets fagaktiviteter af Danidas researchteam og af SOS Børnebyerne. De film, du ikke skal bruge i en specifik aktivitet, kan f.eks. vises spisepausen o.l. Nogle af dem støder eleverne selv på rundt om på hjemmesiden, men vi har samlet dem alle til dig her i Filmbanken, hvor de ligger klar til afspilning.
Fagkonsulent
Jeppe Bundsgaard:
Dette undervisningsmateriale er et godt eksempel på, hvordan inddragelse af et opgave-univers på computeren kan give eleverne en mere indlevende oplevelse og samtidig støtte fagligt relevante aktiviteter. Eleverne kommer i kraft af elevbogens levende og gennemillustrerede fortælling og dens faktuelle tekster med helt ud i en meget anderledes hverdag og får lejlighed til at opleve, at ikke alle børn lever et liv, som de selv gør.
De tilknyttede forløb støtter læreren og eleverne i at arbejde fagligt kvalificeret med de berørte emner. De tre forløb er tilrettelagt efter inspiration fra Teaching-Learning Cycle og inquiry based science education, så børnene skiftevis arbejder analytisk og produktivt og herigennem udvikler et fagsprog til at tale om det, de arbejder med i materialet.